Άσκηση και Καρδιά

Η αξία της άσκησης για πνευματική και σωματική ευεξία είναι αδιαμφισβήτητη. Ο καθένας μας οφείλει να εντάξει ένα πρόγραμμα άσκησης στην καθημερινότητα του όχι μόνο για την αντιμετώπιση των ήδη υπάρχοντών καρδιοπαθειών αλλά ιδιαίτερα για την  πρόληψη τους.

Άτομα με φυσιολογική αρτηριακή πίεση  που κάνουν καθιστική ζωή έχουν 20-50% αυξημένη πιθανότητα να εμφανίσουν υπέρταση από ένα δραστήριο άτομο ίδιας ηλικίας και φύλου. Έχει αποδειχτεί ότι η δυναμική αερόβια άσκηση μειώνει τόσο την ΑΠ ηρεμίας όσο και την ΑΠ στην 24ωρη περιπατητική καταγραφή κατά 3mmHg.

Μιας μέτριας έντασης αερόβια άσκηση του τύπου , βάδισμα, τρέξιμο, ποδηλασία, κολύμβηση είναι η ιδανικότερη μορφή άσκησης για καρδιαγγειακή προστασία.

Ο ρυθμός άσκησης που συστήνει η Ευρωπαϊκή Καρδιολογική Εταιρεία είναι 30 λεπτά αερόβιας ισοτονικής άσκησης τουλάχιστον 3 φορές την εβδομάδα. Η ισομετρική άσκηση με άρση βαρών θα πρέπει να αποφεύγεται στους υπερτασικούς.

Η ΑΠ μειώνεται με την άσκηση μέσω της μείωσης του Συμπαθητικού νευρικού συστήματος, μείωση της σκληρίας των αγγείων και αύξησης της παραγωγής αγγειοδιασταλτικών παραγόντων από το ενδοθήλιο των αγγείων.

Άσκηση: Πόσο μας οφελεί;

Η σωματική άσκηση εκτός ότι συντελεί στον έλεγχο του σωματικού βάρους και στην βελτίωση της εξωτερικής μας εικόνας, δημιουργεί ψυχική ευφορία μέσω των ενδορφινών, βελτιώνει τον ύπνο και μειώνει το άγχος και την κατάθλιψη.

Συντελεί στην πρόληψη αλλά και στον έλεγχο της Αρτηριακής υπέρτασης, βελτιώνει τον μεταβολισμό των υδατανθράκων και των λιπών προλαμβάνοντας την εμφάνιση Σακχαρώδους Διαβήτη και Δυσλιπιδαιμίας. Προάγει την δημιουργία παράπλευρου αγγειακού δικτύου και μειώνει την πιθανότητα θρομβώσεων συντέλλοντας στην μείωση της πιθανότητας επανεμφράγματος μετα από οξύ έμφραγμα του μυοκαρδίου.. Προλαμβάνει την απώλεια οστικής και μυικής μάζας και ενισχύει την περιφερική αγγειακή κυκλοφορία των άκρων.

Επιπλέον πρέπει να αναφερθούν και τα ευεργετικά αποτελέσματα στην επίπτωση του καρκίνου του προστάτη, του μαστού, της οστεοπόρωσης και της άνοιας.

Κίνδυνοι υπάρχουν;

Δυστυχώς έχουν αναφερθεί περιστατικά αιφνίδιου θανάτου στην άσκηση και αυτά θορυβούν ιδιαίτερα το κοινωνικό σύνολο. Τα συνηθέστερα αίτια αιφνίδιου θανάτου στους νέους είναι οι διάφορες μυοκαρδιοπάθειες με συνηθέστερη την υπερτροφική μυοκαρδιοπάθεια, οι μυοκαρδίτιδες και τα συγγενή σύνδρομα περιλαμβάνοντας παθήσεις του ερεθισματαγωγού συστήματος της καρδίας που δυστυχώς γίνονται δύσκολα αντιληπτά.

Σε αυτό το σημείο είναι άξιο να αναφερθεί η σημασία του προαθλητικού και προαγωνιστικού ελέγχου που ευτυχώς λαμβάνει όλο και περισσότερο χώρο στην πρόληψη τέτοιων περιστατικών.

Ένα προσεκτικό και λεπτομερές ιστορικό σχετικά με την παρουσία περιστατικών αιφνίδιου ή ανεξήγητου θανάτου στην οικογένεια καθώς και μια πλήρη καρδιολογική εξέταση, ΗΚΓ ηρεμίας, ένα Triplex καρδιάς και ίσως ένα τεστ κοπώσεως στους μεγαλύτερους θα μπορούσε να ανιχνεύσει ασθενείς ύποπτους για κάποιο καρδιακό σύμβαμα.

Ο καθένας μπορεί να ξεκινήσει με ένα ήπιο πρόγραμμα, με το τύπο άσκησης που του ταιριάζει στοχεύοντας σε μακροχρόνιους στόχους.

Η άσκηση οφείλει να μπει στην ζωή όλων μας γιατί σώζει ζωές.